X. Mistrovství Evropy Historických modelů - Slovensko 2012

17. - 22. červen 2012

Již přípravy na tuto jubilejní akci naznačovaly, že to tentokráte bude „ve velkém stylu“. Několik měsíců předem byly vytvořeny webové stránky speciálně pro tuto akci, kde, v dostatečném předstihu, byly uveřejňovány všechny důležité informace, jejichž znalost také jistě dokáže značně ovlivnit dost potenciálních účastníků při rozhodování, zda se na danou akci vypravit, či ne. Je vždy výborné dopředu vědět, kam jedeme, jak to tam vypadá, s jakými službami můžeme počítat a v neposlední řadě také, co nás to bude všechno stát.

Na předmětných webových stránkách byly také zveřejňovány počty přihlášených účastníků a jejich modelů. Závěrečná čísla překonala očekávání (177/488). I když nakonec bývá skutečná účast o dost nižší než je přihlášeno, i tak jsem byl zvědav, jak vlastní létání v takovém počtu bude probíhat.

Z našeho klubu se na letiště Slávnica, poblíž slovenského města Dubnica nad Váhom, vypravilo v neděli odpoledne 10 pilotů s 18. modely letadel. Cesta i následná registrace na letišti proběhly bez problémů. V podstatě přímo na letištní ploše nás očekávalo již značně zaplněné stanové městečko s perfektně zajištěným sociálním zázemím.

Následující den – pondělí, byl dnem oficiálního uvítání účastníků, zahájení celé akce a zároveň prvním soutěžním dnem – pro náš klub tím nejnáročnějším – létaly se větroně, kterých jsme přivezli 11. Každý měl 6 soutěžních letů, což znamenalo, jen z našeho klubu 70 startů, což na jednom gumicuku byl pěkný „vítr“. Situace se ještě značně zkomplikovala nařízením pořadatelů o povinném zapisování nalétaného času po každém soutěžním letu, což v praxi, při vzdálenosti cca 300 metrů od soutěžního prostoru k zápisovému středisku, nemohlo v žádném případě fungovat. Po letištní ploše se stále pohybovaly desítky nešťastných pilotů, beznadějně hledajících své startovní lístky. Naštěstí byl tento systém po poledni zrušen a létání dále probíhalo v klidu a bez problémů. K večeru také zeslabil vítr, který přes celý den dělal problémy hlavně menším a lehčím větroňům a tak naše mládež odlétala v klidu na udici chybějící lety. Kupodivu i navečer byly některé lety velice vydařené. Během celého dne se nalétalo velké množství maximálních – pětiminutových časů. Z našich řad se nejlépe dařilo Jiřímu Zámečníčkovi.

V pondělí se společně s kategorií OTVR létala také mnohem méně obsazená soutěž OTMR-A, kde jsem, spíše „na účast“, soutěžil s Můrou. Ale stařičká, vyběhaná jednička MVVS nestačila tomuto dost velkému modelu, za limitovaných 20 vteřin motorového chodu, zajistit dostatečnou výšku pro konkurence schopné lety.

Následující den – úterý –byl pro náš klub dnem volna. Létaly se kategorie NMR 2,5 a ELOT, pro které v našem klubu nemáme modely. Někteří z nás se zajeli osvěžit k nedalekým jezerům a večer na zmrzlinu a malou procházku po Dubnici nad Váhom.

Středa patřila kategoriím SPED 400, ½ Texaco a NMR. Pavlovi (GasBag) a Ivanovi (Viking) se v elektrikách (SPED 400) moc nedařilo a i já (Můra) jsem si v 1/2Texacu vylétal jen pozici uprostřed výsledkové listiny.

Na čtvrtek – poslední soutěžní den – připadly královské kategorie tohoto mistrovství – velké motorové modely kat. TEXACO a OTMR-B. Náš klub soutěžil v kat. TEXACO se čtyřmi modely. Po předloňské úpravě pravidel – prodloužení soutěžního času na 30 minut, mají na výsledcích dost velký podíl štěstí a náhoda. Proto mé 9. místo s Flamingem považuji za velice dobrý výsledek.

Celé mistrovství provázelo nádherné letní počasí (pouze v noci ze středy na čtvrtek přešla přes letitě mírná bouře) a pohodová nálada, ke které jistě přispěla perfektní organizace celého mistrovství a nasazení pořadatelů a jejich pomocníků.

Slováci opět „posunuli laťku“ mistrovství hodně vysoko.  Jsem zvědavý, jak se s organizací této akce vypořádají příští rok Maďaři.

Z.S.  

 

VÝSLEDKY:    (členové našeho klubu jsou zvýrazněni šedým rámečkem)




FOTOgalerie